Kylling curry med ananas og chili

24 mar

Det begynner å bli lenge siden jeg var i thailand, men jeg glemmer ikke de smakfulle curry rettene de serverte. Jeg synes nok at den thailandske curry’en smaker bedre enn den indiske, og årsaken til det er at i den thailandske curry’en bruker de sitrongress. I den indiske curry’en er smaken av koriander relativt fremtredende, og koriander er jeg ikke så begeistret for. Det er mulig det finnes thailandsk curry paste som inneholder koriander også, men den jeg kjøpte er uten. Koriander er en urt de bruker mye i det asiatiske kjøkken.

En curry rett kan lages med mange ingredienser om man ønsker det, men smaken kan være god bare med få ingredienser også. Jeg foretrekker at det i alle fall er et hint av «krutt» i gryta, derfor valgte jeg å lage den slik:

Nok til 2-3 porsjoner.

Ingredienser

  • 450 g kyllingfilet, i stykker
  • 1 1/2 ss rød thailandsk curry paste
  • 1/2 rød chili, finhakket (uten frø)
  • 1 boks kokosmelk, ca 400 ml
  • 1 ss Fish Sauce
  • 150 g fersk ananas, i små biter (NEI du kan ikke bruke ananas på boks!!)
  • Vårløk, det grønne
  • Serveres med jasminris

Fremgangsmåte

  1. Jeg kutter opp filetene i passer stykker, og bruner de lett i nøytral olje, til de har fått en gyllen farge.
  2. Så tilsetter jeg hakket chili og curry paste, og freser dette  et par minutter til kyllingen er godt dekket, og curry’en er jevnt fordelt.
  3. Deretter hiver jeg oppi gryten kokosmelken og Fish Sauce, og lar dette putre sammen til kyllingen er gjennomstekt.
  4. Til slutt tilsetter jeg ananasbitene, og lar de få kose seg litt i gryta blant alle vennene.
  5. Da er det bare å servere curry retten med jasminris og drysse over hakket vårløk.

Håper det smaker!

Én kommentar to “Kylling curry med ananas og chili”

  1. Charlotte Andreassen 10. januar 2020 kl. 17:39 #

    Denne er så god! Andre gangen vi lager denne retten på 10 dager. Anbefales!!

Legg igjen en kommentar

Sweet Pea's Kitchen

A food blog with healthy simple and tasty recipes.